Lucia, povestește-ne despre MOT A MOT : cum a apărut ideea și ce te-a motivat să creezi o afacere într-un domeniu mai puțin popular pe la noi?
MOT A MOT a apărut din pasiunea pentru limba română și din dorința sinceră de a cultiva felul în care ne exprimăm. Dintotdeauna, am fost foarte atentă la felul în care vorbesc eu, dar și cei din jurul meu. Să observ rapid greșelile era un fel de joc al minții. Pe oamenii apropiați mie îi cicăleam atunci când foloseau cuvinte neîngrijite. Așa că mi-am zis într-o bună zi că aș putea face mai mult, că e nevoie pe piața din Moldova, suficient de infectă, de o entitate care să-și asume rolul de a corecta și edita orice text publicabil, dar și să scrie de la zero conținut de calitate. Acum un an, am lansat un site (www.motamot.md) și o pagină de Facebook, prin care nu doar îmi fac cunoscute serviciile, ci și public pastile gramaticale și interviuri cu oameni pasionați de cuvânt. Da, ai dreptate, e un business mai puțin popular la noi. Însă eu am privit acest lucru ca pe o oportunitate, nu ca pe un risc. Sunt convinsă că munca mea ajută la dezvoltarea altor afaceri. E o relație reciproc avantajoasă. Dacă faci abstracție de limba română, ești taxat la un moment dat de clienții tăi. Bine, nu de toți, ci de cei care pretind că au educație.
Biroul lingvistic prestează mai multe servicii: redactarea, corectarea, editarea, stilizarea și chiar traducerea textelor. Care este cel mai solicitat serviciu? Dar cel mai solicitant?
Da, prestăm întreaga gamă de servicii lingvistice și ne adresăm oricui are de-a face cu texte: bloggeri, agenții de PR, site-uri, edituri, companii, antreprenori etc... Corectura, redactarea și traducerile sunt, deocamdată, cele mai solicitate. Solicitant este copywritingul, pentru că presupune un grad mai mare de concentrare. Trebuie să ai dexteritatea să alegi cuvintele care să convingă și să vândă, e nevoie de conținut original, simplu, dar nu simplist, de fraze scurte prin care să spui cât mai multe.
Prin mâinile tale trec zeci de pagini de text. Cât de bine scrie moldoveanul? Care ar fi greșelile care se comit cel mai des?
Basarabeanul, mai bine zis, scrie și vorbește prost. Trebuie să o spunem pe șleau. Sunt mai multe motive. Primul ar fi contextul istoric. Limba vorbită între Prut și Nistru s-a transformat într-o struțocămilă, din cauza influenței limbii ruse. Elementul lingvistic nu este unul definitoriu pentru noi, pentru că la mijloc este această criză de identitate: nu știm de unde venim, de la cine ne tragem. Avem un complex de inferioritate. Apoi, este lenea și ignoranța. Nu citim suficient ca să ne cultivăm, nu vedem necesitatea unei ținute a exprimării. Dar lucrurile se îndreaptă încet-încet.
Greșeli sunt multe și dintre cele mai diverse. Calchierile din rusă sunt cea mai mare problemă, cred. Apoi, virgulele sunt o nebuloasă. Câteva dintre cele mai frecvente erori pot fi găsite pe site-ul motamot.md, în secțiunea Blog.
Să zicem că vreau să mă fac redactor – ce sfaturi mi-ai da? Ce m-ar ajuta să devin un expert în domeniu?
Dacă vrei să te apuci de scris la nivel profesionist, două lucruri sunt fundamentale: citește mult și scrie mult. Nu ai cum altfel. Dacă nu iei cartea în mână, nu ai „uneltele” care ți-ar permite să-ți desfășori gândurile. Regulile limbii sunt la fel de importante. Nu poți scrie, dacă nu știi ce e aia gramatică. Nu trebuie să-ți fie frică de pagina goală și nici de critici. Toți facem greșeli, dar important e să nu le repetăm. După ce ai pus fundamentul, preiei tehnici de la cei care știu ce înseamnă actul scrisului. Sunt o mulțime de cărți, resurse on-line care te ajută în acest sens. Și mai este ceva extrem de important: cel care te citește trebuie să fie întotdeauna principala ta preocupare.
O altă situație – nu am resurse destule pentru un copywriter, dar îmi doresc, cu siguranță, un text excelent. Există operațiuni pe care le-aș putea face de sine stătător în acest sens? Poți să-mi recomanzi o listă de resurse informaționale de încredere?
Ca să te faci autor de reclame, altfel spus copywriter, trebuie să știi a scrie creativ și persuasiv. Există o mulțime de bloguri, cărți de publicitate, cărți de marketing care te învață diverse tehnici și metode. Sunt utile, nu zic, dar eu cred că cel mai eficient este să te apuci, pur și simplu, de scris. Să exersezi, să fii autodidact. Apoi, trebuie să-ți stabilești publicul-țintă și să scrii pentru el. Pentru început, poți citi cartea lui Stephen King „On writing” (tradusă „Misterul Regelui. Despre scris”), care s-a dovedit pentru mine o resursă prețioasă.
Iată câteva lucruri pe care le-am învățat de la el:
- Scrie cu ușa închisă, rescrie cu ea deschisă;
- Adverbul nu vă este prieten. Folosind adverbele, scriitorul ne spune, de obicei, că el sau ea se teme că nu se exprimă suficient de clar;
- Formula : ciorna 2 = ciorna 1- 10%.
Mulți tineri visează la o afacere personală, dar stau cu visele în valiză și tot nu îndrăznesc să facă primul pas spre realizarea lor. Ce îndemn ai putea să le dai?
Dacă aveți o pasiune, vă îndemn să o dezvoltați, să faceți niște bani din ea. Pentru că atunci când muncești din plăcere, satisfacția e dublă. Trebuie să fiți insistenți și motivați. Restul vine de la sine.